2594 Lynn Ogden Lane

Blog Details

Home   /   Cara Menangani Gangguan Pencernaan
Cara Menangani Gangguan Pencernaan

Cara Menangani Gangguan Pencernaan

Cara Menangani Gangguan Pencernaan

Cara Menangani Gangguan Pencernaan. Bercakap mengenai gejala penyakit , setiap orang pasti pernah mengalami gangguan pencernaan. Gejala penyakit dari gangguan pencernaan bermacam-macam , bergantung keadaan pencernaan setiap orang. Gangguan pencernaan yaitu dilema yang dialami oleh satu atau beberapa organ dan sistem pencernaan yang terjadi secara bersamaan. Fungsi dari sistem pencernaan yaitu untuk mendapatkan , mencerna , atau memecah makanan menjadi nutrisi yang diharapkan tubuh. Pemakanan yang sudah didapatkan ini nantinya disalurkan oleh darah ke seluruh tubuh. Melalui sistem pencernaan , bentuk makanan boleh diproses sesuai dengan keperluan tubuh , menyerupai pola memisahkan bahagian makanan yang boleh dihadam ataupun tidak.

Gangguan Pencernaan

Sistem pencernaan bermula dari lisan hingga dubur , atau lebih tepatnya bermula dari lisan , kerongkongan , lambung , usus kecil , usus besar , rektum , dan dubur. Ada beberapa organ menyerupai hati , pankreas , dan pundi hempedu yang termasuk ke dalam sistem pencernaan , namun ketiga organ tersebut letaknya berada diluar pedoman dari sistem pencernaan. Lima gangguan pencernaan yang biasa dialami yaitu penyakit asam lambung , keracunan makanan , kerikil hempedu , usus buntu , dan buasir.

Buasir
Jika anda mengalami pembengkakan pembuluh darah di sekitar atau di dalam dubur , maka anda menderita buasir. Penyebabnya belum terperinci , namun buasir yaitu penyakit yang berkaitan dengan tekanan pembuluh darah yang meningkat. Selain itu penyebab lain yaitu sedikit pengambilan makanan yang banyak mengandung serat , sembelit , dan meneran berlebihan. Umur pesakit buasir biasanya diatas 45 tahun dan mempunyai obesiti. Wanita hamil juga berisiko tinggi untuk mengalami buasir.

Gejala buasir yang dihidapi yaitu ketulan yang menggantung di luar dubur , rasa gatal pada dubur , dan pendarahan setiap selesai buang air besar. Melalui pemeriksaan keadaan dubur , doktor boleh mendiagnosis penyakit buasir. Rawatan yang dilakukan dapat berupa tablet atau topikal. Apabila buasir semakin parah , maka pembedahan perlu dilakukan.

Tips rawatan alami dari buasir yaitu dengan rutin bersenam , menurunkan berat tubuh , banyak minum air putih , banyak mengambil serat , dan tidak menahan buang air besar yaitu penyelesaian untuk mengelakkan buasir.