2594 Lynn Ogden Lane

Blog Details

Home   /   Keracunan makanan
Keracunan makanan

Keracunan makananKeracunan makanan

Siapa yang pernah mengalami keracunan makanan? Keracunan makanan yaitu keadaan saat seseorang mengalami beberapa gejala menyerupai loya , sakit perut , muntah , kehilangan nafsu makan , cirit-birit , demam , lemas , dan sakit otot. Punca keracunan makanan yaitu kerana seseorang mengambil makanan yang tercemar oleh virus norovirus , bakteria E. Coli , dan salmonella.

Keracunan makanan boleh berlaku apabila seseorang mengambil makanan yang tidak dimasak dengan baik , makanan yang sudah ketinggalan zaman , makanan yang tersentuh tangan kotor , seseorang yang memakan sesuatu dengan menggunakan tangan yang membawa virus atau bakteria , makanan bersuhu hangat yang disimpan dalam waktu yang sangat lama , atau boleh juga kerana beberapa jenis makanan yang tidak dibekukan dengan suhu di bawah 5 darjah Celsius. Selain itu , penyebab keracunan makanan lain yaitu makanan yang dimasak lagi namun prosesnya yang tidak tepat dan kerana seseorang mengambil makanan yang tercemar makanan basi.

Tips rawatan dari keracunan makanan tidaklah sukar kerana penyakit ini bukanlah penyakit berat , bahkan pesakit boleh sembuh dalam masa beberapa hari tanpa ubat. Caranya yaitu dengan banyak rehat dan tidak lupa untuk mengambil banyak cecair supaya tidak terdedah kepada kekeringan. Penggunaan ORS juga boleh dilakukan sebagai ubat alternatif bagi pesakit keracunan makanan. Makanan yang boleh dimakan selama masa pemulihan yaitu makanan ringan iaitu biskut , pisang , atau roti. Setelah keadaan anda membaik , barulah anda boleh mengambil makanan menyerupai biasa.

Namun kalau anda mengalami keracunan makanan yang tergolong parah , menyerupai pola gejala keracunan yang tidak hilang selama berhari-hari dan semakin parah menyerupai dehidrasi berat , jantung berdegup kencang , pengeluaran urine minim , dan mata cekung , maka anda perlu segera mengkonsultasikannya dengan doktor , apalagi kalau keracunan tersebut dialami oleh wanita hamil , bayi , kanak-kanak kecil , pesakit diatas 60 tahun , pesakit yang mempunyai ketahanan tubuh yang lemah , pesakit diabetes , dan pesakit buah pinggang. Melalui pemeriksaan sampel najis , doktor boleh mendiagnosis kemungkinan adanya keracunan makanan.

Asam lambung

Asam lambung yaitu penyakit yang disebabkan oleh naiknya asam lambung ke bahagian kerongkong. Hal ini disebabkan kerana cincin otot kerongkong tidak boleh menutup dengan sempurna. Kerongkong atau esofagus yaitu akses yang menghubungkan lisan dengan lambung. Cara kerja dari cincin ini yaitu injap satu arah. Apabila anda menelan makanan , maka bahagian injap terbuka sehingga makanan dapat masuk ke dalam perut. Setelah makanan masuk , maka secara automatik cincin esofagus akan tertutup. Hal ini terjadi biar makanan dan asid perut tidak naik ke bahagian kerongkong.

Penyebab penyakit asam lambung yaitu asam lambung yang naik hingga ke bahagian kerongkong. Ketika pesakit mencicipi gejala tersebut , maka pesakit mencicipi beberapa gejala menyerupai sensasi tidak enak di lisan , adanya kesakitan pada ulu hati , dan sakit saat menelan sesuatu. Pesakit yang menggemari makanan yang mengandungi kadar lemak tinggi , mempunyai kelebihan berat tubuh , dan wanita hamil yaitu orang-orang yang berisiko untuk mengalami penyakit asam lambung. Dengan menanyakan gejala-gejala yang dialami oleh pesakit , maka doktor akan mudah mengenali kalau pesakit mempunyai penyakit asam lambung. Apabila pesakit mengalami keadaan yang lebih ekstrim menyerupai iritasi usus atau ulser perut , maka diharapkan pemeriksaan lebih lanjut.

Cara alami untuk mencegah asam lambung , maka yang perlu anda lakukan yaitu dengan menukar menu makanan. Jika sebelum ini anda banyak mengambil makanan yang kurang sihat , maka sekarang anda boleh menukar menu anda dengan makanan-makanan sihat yang bebas lemak. Jika pola makan dan ubat-ubatan tidak bisa menyembuhkan asam lambung , maka jalan tamat yang perlu dilakukan yaitu operasi.

Pos-pos Terbaru