2594 Lynn Ogden Lane

Blog Details

Home   /   Penyakit usus buntu
Penyakit usus buntu

Penyakit usus buntuPenyakit usus buntu

Jika anda mengalami pembengkakan pada usus buntu , maka artinya anda menderita penyakit usus buntu. Organ ini berhubung dengan usus besar. Rasa sakit di bahagian tengah perut hingga bahagian bawah perut sebelah kanan yaitu gejala utama dari penyakit ini. Gejala semakin parah apabila anda berjalan , batuk , atau menekan daerah tubuh yang sakit. Gejala perhiasan lain yaitu loya , hilang nafsu makan , dan cirit-birit.

Penyebab gejala ini belum diketahui secara pasti , namun penyumbatan usus buntu oleh najis boleh menjadi penyebab utama , selain itu kelenjar yang membengkak juga boleh menjadi penyebab usus buntu. Dapatkan pemeriksaan diri anda ke doktor , kerana kalau tidak , usus buntu dapat berujung pada kematian. Rawatan satu-satunya yaitu apendiktomi iaitu operasi pada pengangkatan usus buntu.

Penyakit kerikil hempedu

Penyakit ini disebabkan oleh keradangan pundi hempedu atau adanya penyumbatan pada bahagian akses hempedu. Batu yang dilontarkan ini menyjmbat akses hempedu dan terbentuk jawaban kolesterol. Dan ketidakseimbangan kimia pada pundi hempedu. Apabila kerikil hempedu tidak menyumbat , maka tidak ada gejala atau gangguan apapun , namun kalau kerikil tersebut sudah tersumbat , maka sakit perut jago akan anda rasakan dan berlangsung selama satu hingga lima jam , belum lagi kalau gejala kesakitan ini munculnya tiba-tiba. Penyakit kerikil hempedu menyebabkan keradangan , demam tinggi , bahkan sakit kuning. Jika semakin parah , maka mungkin akan merangsang pankreas dan gejala kesakitan yang semakin meningkat.

Jika kerikil hempedu tidak menjadikan gejala , maka tidak perlu diubati. Namun kalau menjadikan gejala , maka pundi hempedu perlu dibedah melalui pembedahan laparoskopi. Rawatan ini minim risiko dan tidak menyebabkan komplikasi.

 

Sumber: https://penirumherbal.co.id/homo-sapiens-lebih-tua-dari-perkiraan/